w-behandlingsbord-rodbehandling

Rodbehandling

Rodbehandling foregår altid i lokalbedøvelse

Hvis din tand skal rodbehandles, er det fordi, nerven i tanden har taget skade og ved at gå til grunde. Det kan være, at din tand har et stort hul (caries) og bakterier er trængt ind i nerven. Betændelse i nerven vil ofte give tandpine i form af kulde og varmereaktion. Tandens nerve kan også tage skade, hvis den udsættes for et traume f.eks. i form af et slag eller et hårdt stød. Vi er meget omhyggelige, når vi rodbehandler og arbejder under særligt lys og lupbriller.

En rodspidsbetændelse opdages ofte ved en alm besøg hos tandlægen. Tanden kan skifte farve og føles lidt høj at tygge på. Et røntgenbillede kan afsløre, om der er tale om en rodspidsbetændelse (apikal parodontit) I nogen tilfælde udvikler der sig en tandbyld som kan være smertefuld.

Der er altså forskel på en nervebetændelse og en rodspidsbetændelse. Rodspidsbetændelse kan være resultatet af en nervebetændelse som ikke behandles i tide. Nervebetændelse kan ikke ses på et røntgenbillede. Begge tilstande vil kræve at tanden rodbehandles.

Lokalbedøvelse

En rodbehandling foregår under lokalbedøvelse så du ikke mærker noget. Rodkanalerne renses ud med specielle rodfile og der lægges en rodfyldning i alle rodkanaler. Vi kontrollerer nøje undervejs med både måleapparater og røntgen. Efter en rodbehandling vil der altid være en observationsperiode. Vi tager 6-12 måneder efter en rodbehandling altid røntgen for at se om vi har haft succes med behandlingen. Succesraten for rodbehandlinger er 80-95%. Mislykkes rodbehandlingen kan man fjerne resten af betændelsen ved tandens rodspids med en rodspidsoperation (link til behandling eller forsøge at om-rodbehandle tanden (revision).

En rodbehandling er en kompliceret behandling som bl.a. er afhængig af, hvordan naturen har udformet den enkelte tandrod.

Tanden skal derefter have en form for fyldning. Under rodbehandlingen er der fjernet en del tand for at komme ned til rodkanalerne. Det er derfor i de fleste tilfælde nødvendigt at forsyne tanden med en plast krone hvor vi overdækker hele tanden. Dette gøres for at undgå at tanden skal flække. Tanden mister sin fugt fra nerven efter en rodbehandling og derved kan den nemmere flække. I nogle tilfælde afhængig af tanden stand før rodbehandlingen kan det være nødvendigt at forsyne tanden med en rigtig krone. Dette vil ske efter endt observationstid.

Mikroskope

I nogle tilfælde kan det være vanskeligt at se de små detaljer, f.eks. under en Rodbehandling. Så har vi muligheden for at arbejde under mikroskop.

Mikroskopet kan også anvendes under andre behandlinger og ved kirurgiske indgreb. Mikroskopet forstørrer op til 20 gange forstørrelse og vi kan se alle detaljer helt skarpt også dem som er usynlige for det blotte øje.

Mikroskope - Ringsted Tandklinik & ImplantatCenter

Ringsted tandklinik tilbyder alle former for almindelig tandbehandling. Vores vision er, at alle skal beholde deres egne tænder i munden hele livet. Vi går stærkt ind for forebyggelse frem for behandling.
ÅBNINGSTIDER / FERIE

Kristi Himmelfart
Lukket: 8. - 9. maj
Sommerferie 2024
Uger: 29 - 30 - 31

BESTIL TID

Du kan både ringe, sende SMS eller mail til os for at bestille tid.

SMS 9215 1927

Onsdag 7.30-16.00

Send e-mail, klik her

Følg os på Facebook